مطالب تحلیلی

 

گزارش 1013: سیاست‌های جمعیتی ترکیه

جمعیت ترکیه از سال 1960 روندی افزایشی را طی کرده و از شمار 29 میلیون نفر در این سال به بیش از 80 میلیون نفر در سال 2018 رسیده است. طبق پیش‌بینی سازمان ملل متحد روند افزایش جمعیت این کشور تا سال 2050 میلادی تداوم خواهد داشت. در این پژوهش به مرور وضعیت کلان سیاست جمعیتی کشور ترکیه پرداخته شده است. به این منظور ابتدا وضعیت کلی جمعیت بحث شده و در ادامه به بررسی مهم‌ترین تحولات سیاستی در دو حوزه افزایش فرزندآوری و مهاجرپذیری پرداخته شده است. سیاست‌های افزایش فرزندآوری در ترکیه از دهه دوم قرن بیستم تا کنون شاهد دو تغییر مسیر سیاستی بوده است. پس از جنگ جهانی اول تا دهه 1960 میلادی ترکیه شاهد اتخاذ تدابیری برای افزایش فرزندآوری بوده، و از دهه 1960 تا دهه اول قرن 21ام سیاست کنترل فرزندآوری و تنظیم خانواده را طی کرده است. سال‌های کنونی را نیز می‌توان دوران گذار ترکیه از کنترل جمعیت به سمت حمایت از افزایش فرزندآوری دانست؛ دورانی که عبور از آن مطابق پیش‌بینی سازمان ملل متحد کمی سخت به نظر می‌رسد. حوزه سیاست‌های مهاجرتی ترکیه نیز علی‌رغم جذب مهاجر در سال‌های پس از هر دو جنگ جهانی از کشورهای همسایه، به دلیل مهاجرفرستی این کشور تقریبا بی‌اثر بوده است. در سال‌های کنونی نیز ترکیه اقبالی به جذب گسترده مهاجر نداشته است و عمده جمعیت مهاجر در این کشور، آوارگان ناآرامی‌های چندسال اخیر در عراق و سوریه بوده است. در ادامه به شرح و بحث پیرامون هر کدام از این دو حوزه سیاست جمعیتی پرداخته می‌شود.

گزارش 1012: آشنایی با وزارت توسعه ترکیه

وزارت توسعه ترکیه با دارا بودن ۲۶ سازمان توسعه منطقه ای و محلی در ۸۱ استان این کشور، دستاوردهای بزرگی همچون تدوین برنامه مرکز مالی بین المللی استانبول، پیگیری پروژه آب آشامیدنی و زیرسازی فاضلاب، تدوین برنامه حمایت از رشد شهری و طراحی برنامه حمایت اجتماعی را در کارنامه خود داشته است. در این گزارش، به بررسی جزئیات مرتبط با این نهاد اعم از ساختار فعالیت، موضوعات کاری و ماموریت های آن جهت الگوبرداری در داخل پرداخته شده است.

گزارش 1011: نقش توسـعة صنایع دریایی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

تجارت از راه دریا از روش‌های باستانی و قدیمی است که از ابتدای شکل‌گیری تمدن‌های انسانی در شهرهای کنار آب مورد توجه بوده است. امروزه نیز بیش‌ترین حجم کالا از نفت خام و مواد غذایی تا ماشین‌آلات صنعتی از راه دریا و با استفاده از کشـتی‌ها به‌عنوان ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل، جابه‌جا می‌شوند. در حال حاضر تقریباً 93 درصد صادرات و واردات کشـور ما از طریق دریا و بنادر صورت می‌گیرد. به‌طور کلي تردد قابل‌توجه کشتی ها از تنگة هرمز و منابع عظیم نفت و گاز در خلیج فارس‌، آيندة روشني را براي صنايع دريايي در اين منطقه نويد مي‌دهد. از بُعد اشتغال‌زايي نیز صنايع دريايي مي‌تواند با توسعه اشتغال پايدار به‌ويژه در شهرهاي ساحلي، به‌ازاي هر نفر اشتغال مستقیم، سه نفر اشتغال غیرمستقیم ايجاد نمايد. همچنین نقش صنايع دريايي در توسـعة اجتماعي مرزهاي آبي و توان دفاعی و کاهش مشـکلات امنیتي کشـور بسیار بااهمیت است. با عنایت به نام‌گذاری سال 1397 به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» توسط مقام معظم رهبری، محصولات صنایع دریایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به‌عنوان راهکار حل مشکلات موجود در زمینة اشتغال و توسعه، نقش حائز اهمیتی را ایفا می‌نمایند که در این گزارش به بررسی این نقش می‌پردازیم.

گزارش 1010:سیاست صنعتی کره جنوبی در بخش خودرو

دولت کره بعد از بوجود آوردن بازار تضمینی به وسیله تعرفه ها و یا ممنوعیت واردات، فعالیت های بازسازی و هدایتگری خود را انجام داد، زیرا معتقد بود که با حمایت های بی چون و چرا و اعطای مزیت های نسبی و یا مطلق، برای حرکت صنعت به سمت اهداف بلندمدت با شتاب مناسب انگیزه کافی تولید نمی‌شود، درواقع حمایت‌ها، انگیزه اولیه و شرایط ادامه حمایت ها و یا قوانین متحول کننده منطقی، مجاب کننده شرکت ها می‌باشند. این گزارش شامل وقایع مهم و اثرگذار در صنعت خودرو کره، روند سیاست‌گذاری و قاعده‌گذاری دولت کره و روند توسعه فناوری بنگاه‌های خودروسازی می باشد.

گزارش 1009: پرنده الکتریکی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها

با انجام اولین پرواز توسط پرنده‌ای که نیروی پیشرانه خود را از موتور الکتریکی و باتری می‌گرفت، موضوع پرواز الکتریکی اهمیت پیدا کرد. اما به علت کندی سرعت پیشرفت فناوری‌های مرتبط با ذخیره‌سازی انرژی و تولید توان؛ عملیاتی نمودن یک پرنده الکتریکی تا حد زیادی دور از دسترس بوده و ازاین‌رو توجه فعالان صنعت به موتور‌های احتراق داخلی جلب شد. در سال‌های اخیر با وقوع پیشرفت‌هایی در تجهیزات ذخیره‌سازی انرژی و تولید توان ، پرواز الکتریکی دوباره اهمیت ویژه‌ای یافته است، به‌گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های بزرگ هوافضایی مانند ایرباس و بوئینگ نقشه راهی برای فعالیت در این حوزه تدوین نموده و در حال اجرای برنامه‌های گوناگونی جهت توسعه سیستم‌های پیشرانه الکتریکی و پرواز الکتریکی هستند. در مطالعه انجام‌شده بر روی 70 برنامه توسعه پرواز الکتریکی از سال 2006 تا 2030، چهار بخش زیر به‌عنوان بخش‌های موردتوجه شرکت‌ها مشخص شده است:هوانوردی عمومی و هواپیماهای عمومی، تاکسی شهری هوایی، هواپیماهای منطقه‌ای، هواپیماهای بزرگ تجاری.

گزارش 1008: هوش مصنوعی؛ انقلابی که هنوز رخ نداده‌است

مایکل جردن استاد برجسته دانشکده مهندسی برق، رایانه و دانشکده آمار دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است. وی به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان علوم رایانه در دنیا شناخته شده و علاقه تحقیقاتی وی، ایجاد ارتباط میان علوم محاسباتی، علوم آماری، علوم شناختی و علوم زیستی است. این دانشمند در یادداشت زیر ضمن بررسی اصطلاح هوش مصنوعی و مفاهیم گوناگونی که از آن برداشت می‌شود، مانور زیاد رسانه‌ها بر روی خلق هوش مصنوعیِ شبه بشر را مورد نقد قرار داده و تمرکز بر این موضوع را موجب انحراف از چالش‌های اصلی جهان امروز میداند. چالش‌هایی که با ترکیب علوم رایانه و علوم آمار در کنار مد نظر قراردادن زیرساخت‌های رفاهی قابل حل خواهدبود. با توجه به این موضوع، دکتر جردن در کنار هوش مصنوعی، زمینه‌های بهبود هوش بشر و زیرساخت‌ هوشمند را مطرح می‌کند و معتقد است سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها سود بیشتری برای جامعه انسانی خواهدداشت. پیشنهاد جردن، ایجاد رشته‌ای در شاخه مهندسی است که قابلیت طراحی و توسعه بی نقص سامانه‌های استنتاج و تصمیم‌سازی را دارا باشد. این دانشمند بر این اعتقاد است که مقدمات لازم برای ایجاد چنین رشته‌ای از پیش وجود دارد. در ادامه یادداشت جردن در آوریل 2018 با عنوان هوش مصنوعی- انقلابی که هنوز رخ نداده‌است را مشاهده می‌کنید.

گزارش 1007: دورنماهای دیپلماسی علمی روسیه

در این مقاله ابتدا به ارتباط دیپلماسی علمی روسیه با نظام دیپلماسی شوروی در قالب دیپلماسی فرهنگی اشاره گردیده است. در ادامه به پیشرفت ها و دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی شوروری در دهه های 1960 و 1970 میلادی پرداخته شده و مشارکت دانشمندان شوروی در دیپلماسی علمی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در بخش پایان مقاله به فروپاشی شوروی در دهه 1990 میلادی و تحولات ایجاد شده در دیپلماسی علمی روسیه به ویژه سیاست های علمی دولت روسیه در 15 سال اخیر پرداخته می‌شود.

گزارش 1006: وضعیت آموزش در کشور سوریه «قبل و بعد از جنگ »

بخش آموزشی سوریه در طول سال های بحران به شدت آسیب دیده است. از دلایل اصلی این آسیب می توان به مواردی مثل ویرانی مدارس وساختمان های آموزشی ، تخریب زیرساخت ها و از دست دادن تعداد زیادی از کارمندان نظام آموزشی، افزایش ترک تحصیل و عدم اشتیاق حضور دانش آموزان در مدارس به علت شرایط زندگی خانواده های خود اشاره کرد. جنگ سوریه در مدت پنج سال باعث تخریب و ویرانی بیش از 7000 مدرسه به طور کامل و جزئی شده است. بر اساس آمار وزارت آموز ش و پرورش، میزان ثبت نام مدارس ابتدایی پیش از جنگ به 97 درصد می رسید، این رقم در سال 2015 به کمتر از 50 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش یونیسف علاوه بر مرگ تعداد زیادی از دانش آموزان به دلیل حمات موشکی به مدارس، مهدکودک ها و دانشگا هها، نزدیک به 200 هزار معلم نیز در طول جنگ کشته یا ربوده شده اند. تا پیش از وقوع جنگ در سال 2011 ، جوانان سوریه از جمله تحصیلکرده ترین افراد منطقه خاورمیانه بودند و این کشور در حال دستیابی به نرخ 74 % در تحصیلات سطوح ابتدایی و متوسطه بود. متأسفانه شرایط بد اقتصادی و اجتماعی که طی سال های جنگ در این کشور اتفاق افتاد، دستاورد سال ها تحصیل و آموزش را از بین برده است. با وجود بیش از 2 میلیون کودکی که دیگر به مدرسه نمی روند (هم در داخل و هم در بیرون از خاک سوریه)، هنوز هم کودکان دیگری در معرض خطر ترک تحصیل هستند. از سویی دیگر یک پنجم تمام کارکنان آموزشی و مشاوران مدارس در قید حیات نیستند. علاوه بر این موارد، از هر سه مدرسه در سوریه، یک مدرسه یا آسیب دیده، یا تخریب شده است و یا در اکثر موارد با اهداف نظامی مورداستفاده قرار گرفته است.

رصد آینده(شماره 11): رایانش پوشیدنی

پوشیدنی ها، دستگاه‌های الکترونیکی مینیاتوری با قابلیت سنجش، محاسبات و ارتباطی هستند که بر روی بدن پوشیده می‌شوند. آنها با استفاده از حسگرهای خود، اطلاعات محیطی را جمع آوری می کنند تا بتوانند بر اساس آن خدمات کلی یا خاصی را به صورت بلادرنگ به کاربر ارائه دهند. اگرچه امروزه پوشیدنی‌های محبوب ساعت‌های هوشمند هستند، ولی پوشیدنی‌ها می‌توانند در مکان‌های مختلف بدن قرار گیرند:مچ دست - مانند ساعت های هوشمند، دستبند و مچ بند؛ اطراف سر - از جمله سربند و کلاه ایمنی؛ مقابل چشم ها - مانند عینک ها، لنزهای تماسی، افزودنی‌های زیستی؛ اطراف گوش - به عنوان گوشی؛ تراشه های ایمپلنت یا جاسازی شده - از جمله سمعک ها؛ دست یا پا - مانند دستکش ، قلم دیجیتال و یا کفش؛ لباس هوشمند و منسوجات - از جمله باند، تی شرت، کت، جوراب، کمربند و کفش؛ جاسازی شده در جواهرات - از جمله حلقه‌ها و گوشواره؛ روی پوست - به عنوان خالکوبی. ادامه ...

بررسی صنعت هوایی تجاری چین

با اصلاحات ساختاری صورت گرفته در جمهوری چین در سال 1978 میلادی، این کشور شکوفایی اقتصادی گسترده ای را تجربه کرد. در شرایطی که چین در این سال از لحاظ تولید ناخالص داخلی پایین‌تر از کشورهای اروپایی مثل فرانسه و ایتالیا قرار داشت، در حال حاضر این کشور به دومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شده است. این شکوفایی اقتصادی در کنار افزایش کیفیت نیروی کار، بهبود فناوری‌های ساخت و مواد این کشور را قادر ساخت تا وارد حوزه صنایع با فناوری جدیدتر و پیچیده‌تر شود. مقامات بلند پایه چین تلاش نمودند که با اتخاذ سیاست های حمایتی از این صنایع، زمینه‌ساز پیشرفت هرچه سریع تر و بهتر آنان شوند. دولت چین با در اختیار قرار دادن تسهیلات برای فعالیت در خاک چین و همچنین در اختیار قرار دادن نیروی کار ارزان، موجب تشویق بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک خارجی برای انتقال کارخانه تولید محصول خود به خاک این کشور شد. در این بین تغییر ساختار و پیشرفت صنعت هواپیماسازی این کشور در کنار صنایع دیگر و به کمک فعالان قدیمی در این حوزه، آغاز گردید. در راستای کمک به این پیشرفت دولت با اقداماتی نظیر انعقاد قراردادهای همکاری با تولیدکنندگان خارجی، انتقال فناوری به کشور خود و آموزش نیروی کار در خلال پروژه‌ها به سمت ایجاد صنعت هوایی قابل رقابت در بازارهای بین المللی گام برداشت. در گزارش حاضر، سیاست های اتخاذ شده در حوزه صنعت هواپیماسازی تجاری چین برای انتقال فناوری از کشورهای پیشرفته به این کشور و مسیر طی شده برای دستیابی به این هدف مورد بررسی قرار گرفته است.


2 3 صفحه بعدی >>