مطالب تحلیلی

 

آشنایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

اتحادیه اقتصادی اوراسیا فعالیت خود را رسما" از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. ریشه نظری تکوین اتحادیه اقتصادی اوراسیا را بایستی در پیشنهاد نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان در سال ۱۹۹۴ در خصوص تکوین بلوک تجاری منطقه‌ای جستجو کرد. پس از طرح این پیشنهاد، در سال ۲۰۰۰ بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و تاجیکستان جامعه اقتصادی اوراسیا را با هدف ایجاد بازار مشترک برای کشورهای عضو به وجود آوردند که ازبکستان نیز در سال ۲۰۰۶ به آن پیوست. در سال ۲۰۰۷، روسیه، قزاقستان و بلاروس درباره ایجاد یک اتحادیه گمرکی میان خود به توافق رسیدند. در سال ۲۰۰۹، ابتدا توافقاتی میان مسکو، آستانه و مینسک در خصوص ایجاد تعرفه گمرکی مشترک (ایجاد کد مشترک به جای قوانین داخلی) صورت پذیرفت و در نهایت، توافقات مذکور به امضای رؤسای جمهوری سه کشور رسید و بدین ترتیب، اتحادیه گمرکی در سال ۲۰۱۰ میان این سه کشور شروع به فعالیت کرد. اتحادیه اقتصادی اوراسیا از ادغام اتحادیه گمرکی منطقه اوراسیا و نیز جامعه اقتصادی اوراسیا و به منظور مدرن سازی همه جانبه، همکاری و بهبود رقابت پذیری اقتصادهای ملی و ایجاد شرایط توسعه پایدار برای بهبود شرایط زندگی جمعیت کشورهای عضو ایجاد گردید. این اتحادیه فعالیت خود را رسما" از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۵ آغاز کرد.

گزارش 1015: برنامه اقتصاد ديجيتال و اينترنت اشياء در فدراسيون روسيه

حوزه «اينترنت اشياء» در روسيه را مي‌توان از دو منظر بررسي کرد: -اقدامات حاکميتی -اقدامات بخش‌های غيرحاکميتی در بخش اقدامات حاکميتی، «اينترنت اشياء» به خودي خود موضوعيت ندارد و فدراسيون روسيه بالغ بر دو دهه است که نگاهي بسيار جامع و سلسله مراتبي (از بالا به پايين) به حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات (ديجيتال) داشته و اسناد بالادستي متعددي در اين حوزه تدوين و تصويب شده است. در اين ميان اينترنت اشياء نيز به‌عنوان يکي از نمودهاي دنياي ديجيتال در اسناد مصوب سهم دارد اما بر اساس بررسي‌هاي انجام‌شده، هرگز نگاه حاکميتي مستقل و مشخصي به اينترنت اشياء وجود نداشته است. از سوي ديگر در بخش غيرحاکميتي، فعاليت‌هاي متعددي در حوزه‌هاي راهبردي و عملياتي «اينترنت اشياء» صورت گرفته و در واقع در سطح کاربري، توجه فراواني از سوي مؤسسات آينده‌پژوهي تا پژوهشگاه‌ها و شرکت‌هاي دانش‌بنيان به اينترنت اشياء معطوف شده است و در اين راستا، پروژه‌هاي متعددي نيز در سطوح مختلف با هدف هوشمندسازي امکانات شهري، خدمات پزشکي و ... تعريف و اجرا شده است.

گزارش 1014: فناوری بلاک‌چين و ارز ديجيتال در روسیه

در اين گزارش، ضمن پرداختن به نظرات شفاهي مقامات و رويکرد دولتي فدراسيون روسيه در خصوص ارز ديجيتال و بلاک‌چين (به‌عنوان دو موضوع مجزا)، تلاش شده وضعيت عملياتی هر دو حوزه به‌صورت دقيقی مورد بررسی قرار گيرد.

گزارش 1013: سیاست‌های جمعیتی کشور ترکیه

جمعیت ترکیه از سال 1960 روندی افزایشی را طی کرده و از شمار 29 میلیون نفر در این سال به بیش از 80 میلیون نفر در سال 2018 رسیده است. طبق پیش‌بینی سازمان ملل متحد روند افزایش جمعیت این کشور تا سال 2050 میلادی تداوم خواهد داشت. در این پژوهش به مرور وضعیت کلان سیاست جمعیتی کشور ترکیه پرداخته شده است. به این منظور ابتدا وضعیت کلی جمعیت بحث شده و در ادامه به بررسی مهم‌ترین تحولات سیاستی در دو حوزه افزایش فرزندآوری و مهاجرپذیری پرداخته شده است. سیاست‌های افزایش فرزندآوری در ترکیه از دهه دوم قرن بیستم تا کنون شاهد دو تغییر مسیر سیاستی بوده است. پس از جنگ جهانی اول تا دهه 1960 میلادی ترکیه شاهد اتخاذ تدابیری برای افزایش فرزندآوری بوده، و از دهه 1960 تا دهه اول قرن 21ام سیاست کنترل فرزندآوری و تنظیم خانواده را طی کرده است. سال‌های کنونی را نیز می‌توان دوران گذار ترکیه از کنترل جمعیت به سمت حمایت از افزایش فرزندآوری دانست؛ دورانی که عبور از آن مطابق پیش‌بینی سازمان ملل متحد کمی سخت به نظر می‌رسد. حوزه سیاست‌های مهاجرتی ترکیه نیز علی‌رغم جذب مهاجر در سال‌های پس از هر دو جنگ جهانی از کشورهای همسایه، به دلیل مهاجرفرستی این کشور تقریبا بی‌اثر بوده است. در سال‌های کنونی نیز ترکیه اقبالی به جذب گسترده مهاجر نداشته است و عمده جمعیت مهاجر در این کشور، آوارگان ناآرامی‌های چندسال اخیر در عراق و سوریه بوده است. در ادامه به شرح و بحث پیرامون هر کدام از این دو حوزه سیاست جمعیتی پرداخته می‌شود.

گزارش 1012: آشنایی با وزارت توسعه ترکیه

وزارت توسعه ترکیه با دارا بودن ۲۶ سازمان توسعه منطقه ای و محلی در ۸۱ استان این کشور، دستاوردهای بزرگی همچون تدوین برنامه مرکز مالی بین المللی استانبول، پیگیری پروژه آب آشامیدنی و زیرسازی فاضلاب، تدوین برنامه حمایت از رشد شهری و طراحی برنامه حمایت اجتماعی را در کارنامه خود داشته است. در این گزارش، به بررسی جزئیات مرتبط با این نهاد اعم از ساختار فعالیت، موضوعات کاری و ماموریت های آن جهت الگوبرداری در داخل پرداخته شده است.

گزارش 1011: نقش توسـعه صنایع دریایی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

تجارت از راه دریا از روش‌های باستانی و قدیمی است که از ابتدای شکل‌گیری تمدن‌های انسانی در شهرهای کنار آب مورد توجه بوده است. امروزه نیز بیش‌ترین حجم کالا از نفت خام و مواد غذایی تا ماشین‌آلات صنعتی از راه دریا و با استفاده از کشـتی‌ها به‌عنوان ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل، جابه‌جا می‌شوند. در حال حاضر تقریباً 93 درصد صادرات و واردات کشـور ما از طریق دریا و بنادر صورت می‌گیرد. به‌طور کلي تردد قابل‌توجه کشتی ها از تنگة هرمز و منابع عظیم نفت و گاز در خلیج فارس‌، آيندة روشني را براي صنايع دريايي در اين منطقه نويد مي‌دهد. از بُعد اشتغال‌زايي نیز صنايع دريايي مي‌تواند با توسعه اشتغال پايدار به‌ويژه در شهرهاي ساحلي، به‌ازاي هر نفر اشتغال مستقیم، سه نفر اشتغال غیرمستقیم ايجاد نمايد. همچنین نقش صنايع دريايي در توسـعة اجتماعي مرزهاي آبي و توان دفاعی و کاهش مشـکلات امنیتي کشـور بسیار بااهمیت است. با عنایت به نام‌گذاری سال 1397 به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» توسط مقام معظم رهبری، محصولات صنایع دریایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به‌عنوان راهکار حل مشکلات موجود در زمینة اشتغال و توسعه، نقش حائز اهمیتی را ایفا می‌نمایند که در این گزارش به بررسی این نقش می‌پردازیم.

گزارش 1010:سیاست صنعتی کره جنوبی در بخش خودرو

دولت کره بعد از بوجود آوردن بازار تضمینی به وسیله تعرفه ها و یا ممنوعیت واردات، فعالیت های بازسازی و هدایتگری خود را انجام داد، زیرا معتقد بود که با حمایت های بی چون و چرا و اعطای مزیت های نسبی و یا مطلق، برای حرکت صنعت به سمت اهداف بلندمدت با شتاب مناسب انگیزه کافی تولید نمی‌شود، درواقع حمایت‌ها، انگیزه اولیه و شرایط ادامه حمایت ها و یا قوانین متحول کننده منطقی، مجاب کننده شرکت ها می‌باشند. این گزارش شامل وقایع مهم و اثرگذار در صنعت خودرو کره، روند سیاست‌گذاری و قاعده‌گذاری دولت کره و روند توسعه فناوری بنگاه‌های خودروسازی می باشد.

گزارش 1009: پرنده الکتریکی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها

با انجام اولین پرواز توسط پرنده‌ای که نیروی پیشرانه خود را از موتور الکتریکی و باتری می‌گرفت، موضوع پرواز الکتریکی اهمیت پیدا کرد. اما به علت کندی سرعت پیشرفت فناوری‌های مرتبط با ذخیره‌سازی انرژی و تولید توان؛ عملیاتی نمودن یک پرنده الکتریکی تا حد زیادی دور از دسترس بوده و ازاین‌رو توجه فعالان صنعت به موتور‌های احتراق داخلی جلب شد. در سال‌های اخیر با وقوع پیشرفت‌هایی در تجهیزات ذخیره‌سازی انرژی و تولید توان ، پرواز الکتریکی دوباره اهمیت ویژه‌ای یافته است، به‌گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های بزرگ هوافضایی مانند ایرباس و بوئینگ نقشه راهی برای فعالیت در این حوزه تدوین نموده و در حال اجرای برنامه‌های گوناگونی جهت توسعه سیستم‌های پیشرانه الکتریکی و پرواز الکتریکی هستند. در مطالعه انجام‌شده بر روی 70 برنامه توسعه پرواز الکتریکی از سال 2006 تا 2030، چهار بخش زیر به‌عنوان بخش‌های موردتوجه شرکت‌ها مشخص شده است:هوانوردی عمومی و هواپیماهای عمومی، تاکسی شهری هوایی، هواپیماهای منطقه‌ای، هواپیماهای بزرگ تجاری.


2 3 صفحه بعدی >>