اخبار > کتاب یک دهه آموزش و پژوهش در طب ایرانی

 


کتاب یک دهه آموزش و پژوهش در طب ایرانی

احیای مکتب طب ایرانی به عنوان یکی از ریشه دارترین انواع مکاتب طب سنتی می‌تواند از سویی به ارتقای سلامت و تولید علم و ثروت مبتنی بر دانش بومی کمک کرده و از سوی دیگر به عنوان یک شاخص مهم هویتی و فرهنگی در تاریخ پزشکی تجلی یابد. برای این منظور دو مولفه پژوهش در احصای راه کارهای درمانی مبتنی بر شواهد و ارزیابی اثربخشی و ایمنی آن‌ها و در مرحله بعد آموزش صحیح طب ایرانی در سطوح مختلف تربیت متخصص، آموزش در سطوح پزشکان و داروسازان عمومی، آموزش کادر درمان و راه کارهای حفظ سلامت برای عموم مردم از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است. در ایران حرکت علمی و دانشگاهی طب ایرانی به منظور تحقق یافتن این دو مولفه، از سال ۱۳۸۶ با راه اندازی رشته‌های طب ایرانی و پس از آن داروسازی سنتی در مقطع PhD و سپس رشته تاریخ پزشکی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آغاز شد که متعاقب آن ساختارهای آموزشی و پژوهشی اعم از راه اندازی گروه‌های آموزشی، دانشکده‌های طب ایرانی و مراکز تحقیقات مرتبط در دانشگاه‌های کشور شکل گرفت.
 
 
هدف کتاب یک دهه آموزش و پژوهش در طب ایرانی :
حال پس از گذشت سالها از این مسیر، ضروری است تا با بازنگری مسیر طی شده به دستاوردهای بدست آمده از سویی و چالش‌های پیش رو و کاستی‌های موجود با نگاه دقیق نگریست تا افق‌های پیش روی آن را بتوان ترسیم و برنامه و راه آینده را مطابق آن تنظیم کرد. لذا در این کتاب که نتیجه بررسی وضعیت پژوهش و آموزش در طب ایرانی است، به سه موضوع دستاوردها، چالش‌ها و افق‌های پیش رو پرداخته شده است. این کتاب بخشی از پروژه بزرگتری است که وضعیت ارائه خدمات سلامت و دارو را نیز شامل می‌شود و انشاالله نتیجه گزارش این قسمت‌ها نیز در آینده به چاپ خواهد رسید. در این کتاب اطلاعات مربوط به بخش پژوهش تا ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی و بخش آموزش تا مهر سال ۹۶ می‌باشد. این پروژه به سفارش و حمایت مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و همکاری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آماده شده است.
 
فهرست مطالب کتاب یک دهه آموزش و پژوهش در طب ایرانی : دستاوردها، چالش ها و افق های پیش رو :
 
مقدمه
فصل اول مقدمه و اهمیت طب سنتی
۱-۱- روند رو به رشد اقبال جامعه به طب سنتی
 
۱-۲- طب سنتی: فرصت‌ها و تهدید‌ها برای سیاست گذاری سلامت
 
۱-۳- اسناد بالادستی و ساختارهای بین المللی
 
۱-۳-۱- دیدگاه سازمان بهداشت جهانی در خصوص طب سنتی و مکمل
 
۱-۳-۲- سازمان جهانی مالکیت فکری
 
۱-۳-۳- کمسیون سیایت گذاری طب مکمل و تلفیقی کاخ سفید
 
۱-۳-۴- مرکز ملی سلامت مکمل و تلفیقی
 
۱-۴- طب ایرانی
 
۱-۴-۱- اسناد بالادستی طب سنتی در ایران
 
۱-۴-۲- ساختارهای سیاست گذاری و علمی در حوزه طب سنتی
 
۱-۴-۳- رشته‌های مرتبط با طب سنتی در ایران
 
۱-۴-۴- فرصت‌ها و تهدیدها
 
۱-۵- موضوع گزارش
 
فصل دوم جایگاه پژوهش در طب سنتی
۲-۱- جایگاه پژوهش در طب سنتی از منظر اسناد بین المللی
 
۲-۲- جایگاه پژوهش در طب سنتی در ایران
 
۲-۲-۱- علم سنجی در ایران
 
۲-۲-۲- پژوهش در طب سنتی از منظر اسناد بالادستی کشور
 
۲-۲-۳- فرصت‌ها و حوزه‌های پژوهش در طب ایرانی
 
۲-۳- ساختارهای علمی پژوهش در حوزه طب سنتی
 
۲-۳-۱- گروه‌های آموزشی
 
۲-۳-۲- مراکز تحقیقاتی
 
۲-۴- نشر علم در طب ایرانی
 
۲-۴-۱- طب مکمل و تلفیقی به عنوان شاخه ای از علوم از منظر پایگاه استنادی ISI Web of Knowledge
 
۲-۴-۲- مجلات علمی طب سنتی در ایران
 
۲-۴-۳- واژگان معادل طب سنتی ایران در ادبیات انگلیسی برای ارجاع
 
۲-۴-۴- گزارش سامانه علم سنجی اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 
۲-۴-۵- نشر علم در حوزه طب سنتی در قالب چاپ مقالات در مجلات نمایه شده در پایگاه استنادی PubMed
 
۲-۴-۶- وضعیت نشر علم در حوزه طب سنتی ایران بر اساس پایگاه استنادی Scopus
 
۲-۴-۷- وضعیت نشر علم در حوزه طب سنتی ایران بر اساس پایگاه استنادی ISI Web of Knowledge
 
۲-۴-۸ نگاه مبنی بر شواهد در پژوهش های چاپ شده طب ایرانی
 
۲-۵- ثبت اختراع
 
۲-۶- وضعیت حمایت‌های مالی از پژوهش‌های طب سنتی در کشور
 
۲-۷- اخلاق در مطالعات طب سنتی
 
۲-۸- چالش ها
 
۲-۹- افق‌های پیش رو
 
۲-۹-۱- افق‌های کلان کشوری
 
فصل سوم جایگاه آموزش در طب سنتی
۳-۱- اهمیت آموزش طب و داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی
 
۳-۲- نگاه جهانی به آموزش طب سنتی در سطوح مختلف
 
۳-۳- وضعیت ایران
 
۳-۳-۱- آموزش طب سنتی از منظر اسناد بالادستی
 
۳-۳-۲- آموزش تخصصی
 
۳-۳-۳- مراکز آموزشی
 
۳-۳-۴- امکانات آموزشی موجود
 
۳-۳-۵- فارغ التحصیلان، اساتید و دانشجویان
 
۳-۳-۶- تسهیلات قانونی
 
۳-۳-۷ آموزش در مقاطع مختلف رشته‌های علوم پزشکی
 
۳-۳-۸ آموزش کادر درمان و آموزش عمومی
 
۳-۴- چالش‌های موجود در کشور
 
۳-۴-۱- تربیت دانشجوی تخصصی
 
۳-۴-۲- امکانات مورد نیاز
 
۳-۴-۳- درسنامه
 
۳-۴-۴- آموزش کادر درمانی
 
۳-۴-۵- آموزش‌های غیر قانونی در سطح جامعه
 
۳-۵- افق‌های آینده
 
 
نگارندگان : دکتر آرمان زرگران ، دکتر محمد حسین آیتی و دکتر محمد مهدی مجاهدیان
 
 
قطع : وزیری
 
صحافی : شومیز
 
تعداد صفحات : ۱۱۰ صفحه
 
شنبه ٢٢ شهريور ١٣٩٩ - ١٥:١٩
واژه های کلیدی:
فایل ضمیمه


خروج