ایجاد زیرساخت شفاف‌سازی وضعیت تأخیر و لغو پروازهای شرکت‌های هواپیمایی

    لغو و تأخیر طولانی پروازهای هواپیمایی به‌عنوان یکی از معضلات جدی صنعت هوایی کشور، موجب تضییع حقوق مسافران و نارضایتی عموم مردم شده است. در نه‌ماهه اول سال 97، جمعاً 6629 پرواز لغو شده و 1802 پرواز تأخیر بیش از 4 ساعت داشته است که خسارت ناشی از آن، حدود 84میلیارد تومان برآورد می‌شود. یکی از راهکارهای کاهش این میزان تأخیر، شفاف‌سازی اطلاعات عملکردی شرکت‌های هواپیمایی است. در این صورت، با قرار دادن عملکرد هر یک از شرکت‌ها در معرض عموم مردم، امکان شناخت و انتخاب گزینه با کیفیت بالاتر، ایجاد می‌شود. این شفاف‌سازی همچنین امکان مطالبه از شرکت‌های هواپیمایی و مسئولین مرتبط را تسهیل می‌کند و با ایجاد رقابت سازنده میان شرکت‌های هواپیمایی، موجب بهبود عملکرد آنان و کاهش تأخیر پروازها می‌شود.
 

حمایت از ایجاد و توسعه سامانه رصد و پایش تأخیرهای پروازی (پروازنما) با هدف رصد و تحلیل داده‌های پروازی کشور (شامل اطلاعات فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، خطوط پروازی، تأخیر و لغو پرواز)
تهیه گزارش‌های آماری-تحلیلی از عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور
تعامل با سازمان هواپیمایی کشوری با هدف ترویج سامانه پروازنما و ظرفیت‌های آن
تدوین سه طرح پیشنهادی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی با عناوین «تبدیل دستورالعمل حقوق مسافر به قانون حقوق مسافر ذیل قوانین حقوق شهروندی»، «ایجاد نهاد استیفای حقوق مسافر» و «ایجاد سامانه استیفای حقوق مسافر»
ارائه طرح پیشنهادی به قوه قضائیه برای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در جهت کاهش تأخیرهای پروازی
ترویج سامانه و ظرفیت‌های آن با تولید اینفوگرافی، بروشور، ست اداری، لوگو، پوستر و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی
ارائه خدمات داده‌باز به استارت‌آپ‌های حوزه فروش بلیت هواپیما
بررسی و تحلیل عوامل تأخیر پروازی
 

• انتشار عمومی داده‌های عملکردی شرکت‌های هواپیمایی به‌صورت عامه‌فهم و ساده، در پایگاه اینترنتی پروازنما (parvaznama.com)
فراهم‌سازی امکان مقایسه عملکرد شرکت‌های مختلف هواپیمایی و انتخاب‌های شرکت‌های با عملکرد بهتر برای مسافران
فراهم‌سازی امکان جستجوی پرواز و استفاده از اطلاعات پروازی در قالب زیرساخت بات پیام‌رسان‌های بله و تلگرام
ایجاد کانال اطلاع‌رسانی سامانه در پیام‌رسان‌های بله، سروش و تلگرام
تولید و انتشار اینفوگرافی‌های حقوق مسافران در پروازهای هوایی
تولید و انتشار اینفوگرافی‌های میزان تأخیر و لغو پروازها به تفکیک شرکت هواپیمایی و فرودگاه
بهبود 4.3میلیونی رتبه سایت در رتبه‌بندی جهانی، ارتقای اعضای کانال تلگرامی به بیش از ۳۶۰۰۰ نفر با میانگین بازدید ۲۰هزار نفر در هر پست و ارتقای اعضای اینستاگرام به ۱۵۰۰۰ نفر
 
 
 

• توسعه و تجاری‌سازی سامانه پروازنما

تعامل با سازمان هواپیمایی کشوری به‌منظور زمینه‌سازی برای تقدیر از شرکت‌های برتر هواپیمایی

ارتباط با گروه مسئول : R&DDept at CPDI.ir

مطالب مرتبط