کتاب «تجاری سازی فناوریهای پیشرفته»
کتابهای زیادی در بازار موجود است که هریک فقط به یک جنبه از فتاوریهای پیشرفته پرداخته اند. تمرکز برخی، بر ایده های نوآورانه است، گروهی به راه اندازی کسب و کار توجه کرده اند و تعدادی، به مباحث و مسائل تجاری سازی...
معرفی
کتابهای زیادی در بازار موجود است که هریک فقط به یک جنبه از فتاوریهای پیشرفته پرداخته اند. تمرکز برخی، بر ایده های نوآورانه است، گروهی به راه اندازی کسب و کار توجه کرده اند و تعدادی، به مباحث و مسائل تجاری سازی. کتاب حاضر، جزو معدود آثاری است که تمامی مباحث مترتب بر فناوری پیشرفته را پوشش می دهد، آن هم به خوبی هرچه تمام تر. ابتدا، در بخش نخست، تحت عنوان "مبانی تجاری سازی فناوری" الفبای ادبیات گفتمان فناوری پیشرفته را در چندین فصل بیان می دارد. سپس، در بخش دوم، یعنی "حقوق مالکیت فکری"، تمامی مباحث مترتب بر پرورش و سرمایه گذاری در فناوری پیشرفته را بطور مبسوط و در چند فصل، توضیح می دهد و در نهایت، در بخش سوم، تحت عنوان "گذر از تحقیق و توسعه به اجرا" روشهای عملی تحقق ایده و فروش محصول را در قالب فروش انبوه، در چندین فصل، بحث می کند. از بین ویژگیهای متمایز این کتاب، دوتای آن بسیار مشهود است، یکی مرور اولیهی فصل در ابتدا و خلاصه آن در انتهاست و دیگری، بررسی یک نمونه کاملا واقعی از شرکتهای بسیار مشهور و نامدار جهانی. به جرات ادعا می شود که این کتاب، برای همه سنخها اعم از دانشجویان، اساتید، مدیران و اعضای شرکتهای درگیر با مباحث فناوری پیشرفته بسیار جذاب، مفید و کاربردی است.
از ویژگیهای کتاب، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-چاپ توسط ناشر معروف Prentice Hall
2- تدوین آن توسط یک تیم خبره به شرح زیر:
-DIRECTOR, TECHNOLOGY COMMERCIALIZATION ALLIANCE
-GREIF ENTREPRENEURSHIP CENTER
-MARSHALL SCHOOL OF BUSINESS
-UNIVERSITY OF SOUTHERN CALIFORNIA
3-پوشش دهی کامل مباحث تجاری سازی، تحت سه بخش زیر:
- مبانی تجاریسازی فناوری
- مالکیت فکری
- استراتژی اقتصادی برای شرکتهای نوپای فناوری
- گذار از تحقیق و توسعه به اجرا
4- با توجه به فضای علمی-تحقیقاتی- فناورانه کشور و نیز رویکرد حمایتی دولت از شرکتهای نوپای فناوری، این اثر، در حکم یک کتاب مرجع (هندبوک) برای تشنگان این مباحث است تا طی این طریق را با چراغ رفتگان مسیر، با اطمینان و آگاهی انجام دهند.
فهرست
بخش اول – مبانی تجاریسازی فناوری
فصل 1 نوآوری و تجاریسازی
فصل 2 تشخیص و گزینش فرصتهای فناوری
فصل 3 توسعه و مفهوم تجاری یک فناوری
فصل 4 استراتژیهای توسعهی محصولات فناوری بالا
بخش دوم – مالکیت فکری
فصل 5 مفهوم مالکیت فکری
فصل 6 حق امتیاز مالکیت فکری
فصل 7 استراتژی مالکیت فکری
بخش سوم – استراتژی اقتصادی برای شرکتهای نوپای فناوری
فصل 8 ساخت و ارزشگذاری مدل تجاری
فصل 9 سرمایهگذاری شرکت نوپای فناوری
فصل 10 رشد سرمایهگذاری
بخش چهارم – گذار از تحقیق و توسعه به اجرا
فصل 11 حرکت از تحقیق و توسعه به اجرا
فصل 12 بازاریابی فناوری پیشرفته
فصل 13 رشد سرمایهی فناوری پیشرفته
فصل 14 سرمایهگذاری کارآفرینانه در یک شرکت
فصل 15 توسعهی یک طرح تجاری برای نوآوری پایدار
تجاری سازی فناوریهای پیشرفته
Bringing New Technology to Market
نویسنده: Kathleen R. Allen
مترجم: دکتر محمد حسین صبور