صنعت هوایی کشور یکی از صنایعی است که تحت فشار تحریم قرار دارد و تأمین نیازهای این صنعت از طریق واردات، بهسختی و با هزینههای گزاف امکانپذیر است. بر این اساس، شکلگیری زنجیره تأمین داخلی قطعات موردنیاز صنعت هوایی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
یکی از اقداماتی که در این راستا در طول سالیان متمادی شکل گرفته، برگزاری نمایشگاههای هوایی همچون «نمایشگاه هوایی کیش»، «نمایشگاه اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران» و سایر نمایشگاههای مشابه بوده است. در این نمایشگاهها، تولیدکنندگان و ارائهدهندگان خدمات صنعت هوایی، توانمندیهای خود را به نمایش میگذارند؛ اما شرکتهای هواپیمایی بهدلیل عدم تطابق توانمندیهای ارائهشده با نیازهایشان، از این نمایشگاهها بهره مناسبی نمیبرند و عمده نیازمندیهای خود را از خارج تأمین مینمایند.
از سوی دیگر، شرکتهای تولیدکننده و ارائهدهنده خدمات صنعت هوایی از شرکت های هواپیمایی ایرانی بهدلیل عدم استفاده از تولیدات ایشان گلهمند هستند. این در حالی است که از نظر اکثریت کارشناسان حوزه هوایی، موارد متعددی از نیازهای شرکتهای هواپیمایی را میتوان با استفاده از توانمندیهای داخلی تأمین نمود؛ اما بهدلیل عدم ارتباط مؤثر عرضهکننده و متقاضی با یکدیگر، این ظرفیت آشکار نگردیده است. لذا لازم است فضایی شکل گیرد که بستر ایجاد چنین ارتباطی را ایجاد کند.