گزارش: اتحادیه اروپا و ترویج نوآوری در خرید دولتی(Public Procurement Promoting Innovation)
براساس برنامه ای با عنوان "ترویج نوآوری در خرید دولتی" (Public Procurement Promoting Innovation) که در اتحادیه اروپا در حال اجرا است، با اختصاص بودجههای مشخصی از خرید دولتی به نوآوری، میتوان بهرهوری و کیفیت خدمات عمومی را افزایش داد و به این ترتیب، چالشهای مهم اجتماعی را ساماندهی نمود.
براساس برنامه ای با عنوان "ترویج نوآوری در خرید دولتی" (Public Procurement Promoting Innovation) که در اتحادیه اروپا در حال اجرا است، با اختصاص بودجههای مشخصی از خرید دولتی به نوآوری، میتوان بهرهوری و کیفیت خدمات عمومی را افزایش داد و به این ترتیب، چالشهای مهم اجتماعی را ساماندهی نمود.
درواقع منظور از خرید دولتی نوآوری این است که یک دستگاه دولتی، محصول، خدمات یا سیستمی را که در حال حاضر وجود ندارد، ولی طی یک زمان منطقی با تحقیق و توسعه بیشتر قابل دستیابی است، سفارش میدهد. ارائه خدمات عمومی باکیفیت با کمترین بودجه، توجه به نیازهای جدید، مدرنسازی خدمات دولتی و کمک به راهاندازی و رشد استارتآپها از مهمترین دلایئل بهکارگیری خرید دولتی نوآوری هستند. در اروپا بنا بر راهبرد 2020، منابع مالی بیشتری جهت برای کمک به بخش دولتی و شرکتها برای تحقق اهداف نوآوری اختصاص یافته است. از سال 2014 تا 2020، بالغ بر 70.2 میلیارد یورو برای پیشبرد اهداف ابتکار اتحادیه نوآوری و راهبرد 2020 اختصاص یافته است که از این میزان، میلیونها یورو بهطور مستقیم در زمینه خرید دولتی نوآوری مصرف میشود. بخشی از این بودجه صرف نزدیککردن تحقیقات و بازار از طریق کمک به شرکتها در تبدیل فناوریها به راهحلهای تجاری کاملاً کاربردی میگردد.
در این برنامه، سیاستهایی برای تطبیق رویههای خرید دولتی با استارتآپها و شرکتهای کوچک و متوسط حوزه فناوری پیشرفته عنوان شدهاست؛ مهمترین این سیاستها عبارتاند از:
- بازکردن درهای خرید دولتی به روی نوآوران کوچکتر؛
- اصلاح معیارهای گزینش؛
- تقسیم مناقصه؛
- استفاده از استانداردها، داده باز، رابطهای باز و نرمافزار منبع باز؛
- طراحی طرحهای پرداخت مناسب با ساختار شرکتهای کوچک و متوسط.
اتریش بهعنوان یکی از کشورهای موفق در این حوزه، سیاست خرید دولتی نوآوری را با هدف ایجاد یک چارچوب ایدهآل برای توسعه محصولات و خدمات نوآورانه اعمال نموده است که بر اساس آن، مجموعهای از اقدامات بهمنظور افزایش وجوه خرید دولتی برای توسعه نوآوری اجرا میشود. دولت اتریش از زمان بهکارگیری برنامه عمل سیاست خرید دولتی نوآوری در سال 2012، بهطور مستمر برای توسعه و ایجاد شرایط اجرای آن تلاش نموده و موفق به ایجاد یک شبکه خدمات خرید دولتی نوآوری با کارایی و عملکرد بالا شده است.
در ادامه به دو نمونه از پروژههای موفق خرید دولتی نوآوری اتریش اشاره میشود:
1) پروژه خودرو سبک باری برقی با واحد سیگنال مستقل: این پروژه به آزمایش و تأیید عملکرد یک خودروی باری سبک دارای یک سیستم سیگنال و هشدار با قابلیت کار (با منبع انرژی مستقل) تا 120 کیلومتر اختصاص دارد. هدف این پروژه استفاده از منابع انرژی جایگزین در خودروهای سبک است؛.
2) روشنایی وین: هدف از این پروژه، بهکارگیری جدیدترین پیشرفتهای فناورانه در بخش روشنایی با هدف کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و آسیبهای زیستمحیطی است. با استفاده از محفظههای ویژه چراغ الایدی که امکان تعویض قطعات داخلی بدون باز کردن محفظه آن وجود دارد، هزینههای چراغهای روشنایی خیابان کاهش مییابد.
دریافت گزارش کامل pdf