یکی از موانع اصلی عدم رونق تولید داخل در کشور، عدم اطلاع تولیدکنندگان از نیازمندیهای بازار داخلی است. این موضوع باعث میشود که از یک سو، تولیدکنندگان محصولاتی را عرضه کنند که نیازی به آنها در داخل کشور وجود ندارد و از سوی دیگر، متقاضیان محصولات موردنیاز خود را در بازار داخل پیدا نکنند و درنتیجه، نیازمندیهای خود را از طریق واردات تأمین نمایند؛ حالآنکه تولیدکنندگان خلاق ایرانی نشان دادهاند که توانایی ساخت بخش زیادی از این محصولات وارداتی را دارند. لذا برقراری ارتباط میان دو سمت عرضه و تقاضا، میتواند بخشی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی را رفع نماید.
بر این اساس با هماهنگی میان ذینفعان مختلف، برگزاری نمایشگاههای ارائه نیازمندیهای تولید داخل را دنبال نموده است. در این نمایشگاهها -که در دنیا با عنوان نمایشگاههای معکوس شناخته میشوند- تلاش میشود برخلاف نمایشگاههای مرسوم که به عرضه محصولات اختصاص دارند، بر تقاضا و نیاز تمرکز گردد. بهنحویکه سازمانها و شرکتهایی که متقاضی تجهیزات، قطعات، مواد و سیستمها هستند، با حضور در این نمایشگاهها، نیازمندیهای خود را شرح میدهند؛ بازدیدکنندگان دارای توانمندی فناورانه نیز میتوانند به نیاز متقاضیان پاسخ گویند و با آنها وارد مذاکره شوند. برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند راهحلی برای رفع مشکلات مربوط به عدم امکان تأمین نیازمندیهای کشور از خارج در شرایط تحریم باشد.