امروزه یکی از بزرگترین معضلات کلانشهرهای کشور همچون تهران، آلودگی هوا است که نقشی جدی در بیماریها و مرگومیر شهروندان دارد. بر اساس گزارشهای کارشناسی، منابع آلاینده متحرک سهم 70 درصدی در این آلودگی دارند. در این میان، یک موتورسیکلت بنزینی 5 تا 8 برابر بیش از یک خودرو هوا را آلوده میکند. لذا یکی از برنامههای ویژه دولت برای کنترل آلودگی هوا، جایگزین نمودن سالانه حدود 100هزار موتورسیکلت بنزینی با موتورسیکلت برقی است که در مقایسه با موتورسیکلت بنزینی، در زمره وسایل نقلیه با آلودگی صفر قرار دارد. بازدهی و هزینه انرژی موتورسیکلتهای برقی نیز بهترتیب بالاتر و پایینتر از نوع بنزینی آن است.
فناوری موتورسیکلتهای برقی در ایران نوپا و بیشتر فعالیتهایی که در این زمینه انجام شده، نهایتاً تا مرحله نمونهسازی محصول پیش رفته است. فعالیت اغلب شرکتهای داخلی سازنده و واردکننده فعال در این زمینه از جنس واردات محصول ساخته شده و یا مونتاژ قطعات وارداتی میباشد. محصولات برندهای خارجی موجود در بازار ایران نیز تاکنون به مرحله فروش انبوه نرسیدهاند. استفاده روزافزون از انرژیهای تجدیدپذیر و فناوریهای پاک، گسترش اقتصاد دانشبنیان، افزایش آگاهی اجتماعی نسبت به راهکارهای کاهش آلودگیهای زیستمحیطی و وجود دانش انباشته در این زمینه، جذابیت و اهمیت این بازار را بیشتر میکند.