گزارش: سیاست صنعتی کره جنوبی در بخش خودرو
دولت کره بعد از بوجود آوردن بازار تضمینی به وسیله تعرفه ها و یا ممنوعیت واردات، فعالیت های بازسازی و هدایتگری خود را انجام داد، زیرا معتقد بود که با حمایت های بی چون و چرا و اعطای مزیت های نسبی و یا مطلق، برای حرکت صنعت به سمت اهداف بلندمدت با شتاب مناسب انگیزه کافی تولید نمیشود، درواقع حمایتها، انگیزه اولیه و شرایط ادامه حمایت ها و یا قوانین متحول کننده منطقی، مجاب کننده شرکت ها میباشند. این گزارش شامل وقایع مهم و اثرگذار در صنعت خودرو کره، روند سیاستگذاری و قاعدهگذاری دولت کره و روند توسعه فناوری بنگاههای خودروسازی می باشد.
دولت کره بعد از بوجود آوردن بازار تضمینی به وسیله تعرفه ها و یا ممنوعیت واردات، فعالیت های بازسازی و هدایتگری خود را انجام داد، زیرا معتقد بود که با حمایت های بی چون و چرا و اعطای مزیت های نسبی و یا مطلق، برای حرکت صنعت به سمت اهداف بلندمدت با شتاب مناسب انگیزه کافی تولید نمیشود، درواقع حمایتها، انگیزه اولیه و شرایط ادامه حمایت ها و یا قوانین متحول کننده منطقی، مجاب کننده شرکت ها میباشند. این گزارش شامل وقایع مهم و اثرگذار در صنعت خودرو کره، روند سیاستگذاری و قاعدهگذاری دولت کره و روند توسعه فناوری بنگاههای خودروسازی می باشد.
- صنعت خودرو کره از کجا شروع کرد و به کجا رسید؟
- در دهه اول حیات صنعت خودرو در کره جنوبی، 5 شرکت خودروساز(مونتاژکننده) تأسیس شد، علیرغم محدودیت جدی در فروش و کوچک بودن بازار کرهجنوبی، دولت کره به بهانه اقتصاد مقیاس، تعداد خودروسازان را محدود نکرد. البته این سیاست برای آغاز حیات این صنعت اتخاذ شد و در فاصله حدود 20 سال از شکلگیری صنعت خودرو در کره (دهه 80) دولت اصلاحات ساختاری را برای شرکتها در نظر گرفت.
- در حال حاضر 5 خودروساز (تولید کننده سواری و تجاری) در کره مشغول به فعالیت هستند. این شرکتها همان 5 شرکت اولیه نیستند و در این مدت 50 ساله، حذف، ادغام و تأسیس اتفاق افتاده است. هیوندایی و کیا موتورز که با خرید سهام کیا توسط هیوندایی، عملا ادغام شدهاند، جنرال موتورز کره، رنو-سامسونگ و سانگ یانگ که تیراژ تولید آنها در سال 2013 به ترتیب 1.9میلیون، 1.6 میلیون، 780هزار، 130هزار و 143 هزار دستگاه است. مجموع تیراژ تولید خودرو در خاک کره در سال 2013 حدود 4.5 میلیون خودرو بوده است که 3.1 میلیون دستگاه از آن (حدود 69%) صادر شده است.
- خودروسازان کرهای(گروه هیوندایی-کیا) در سال 2013 حدود 4.1 میلیون دستگاه خودرو در خطوط تولید خود در کشورهای چین، آمریکا، هند، چک، اسلواکی، روسیه، برزیل و ترکیه تولید کردند.
- تراز تجاری صادرات و واردات خودرو در کره جنوبی همواره مثبت بوده است و از مثبت 13میلیارد دلار در سال 2001 به حدود 40 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش یافت. تراز تجاری صنعت قطعه سازی خودرو نیز از 0.5 میلیارد دلار در سال 2001 به 20.7 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش یافت.
- دولت کره برای رسیدن به این رشد چه سیاستهایی را در طول 50 سال گذشته به اجرا گذاشت؟
- دولت کره در طول 50 سال گذشته به شدت از بازار داخلی خودرو خود در برابر واردات محافظت کرده است. واردات خودرو به مدت 25 سال(1962 تا 1987) ممنوع بوده است. واردات خودرو از ژاپن تا سال 1999 ممنوع بوده است. پس از رفع ممنوعیت واردات خودرو، تعرفه گذاری 60% انجام شد و به شکل پلکانی طی حدود 10 سال به 8% کاهش یافت. با این حال موانع غیرتعرفهای نظیر مالیاتها، استانداردهای سختگیرانه ایمنی و زیست محیطی، محدودیت در ایجاد شبکه فروش و ... باعث شد سهم واردات از بازار خودرو کره در حدود 2 الی 3 درصد محدود بماند. پس از امضای قراردادهای تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و آمریکا و تسهیل واردات، سهم واردات در بیشترین حالت به 10% در سال 2013 رسید.
دریافت متن کامل