سومین شماره گاهنامه اقتصاد دیجیتال
سومین شماره گاهنامه اقتصاد دیجیتال با نگاهی بر تجارت الکترونیک با سرفصل های: 1- مفهوم و ویژگی های تجارت الکترونیک؛ 2-تاریخچه و مدل های کسب و کار تجارت الکترونیک؛ 3-فناوری های کلیدی تجارت الکترونیک؛ 4- اثر تجارت الکترونیک بر نابرابری و اشتغال
انتشار سومین شماره گاهنامه اقتصاد دیجیتال با نگاهی بر تجارت الکترونیک با سرفصل های زیر:
1- مفهوم و ویژگی های تجارت الکترونیک؛
2-تاریخچه و مدل های کسب و کار تجارت الکترونیک؛
3-فناوری های کلیدی تجارت الکترونیک؛
4- اثر تجارت الکترونیک بر نابرابری و اشتغال.
مروری بر گاهنامه:
در سراسر سیر تحول و پیشرفت فرایندها، بشر همواره به دنبال یافتن مسیرهای کوتاهتر برای نیل به خواستههای بیپایانش و کاستن از هزینههای جانبی آن بوده است. تحولات حاصل از انقلاب صنعتی چهارم در راستای کاهش زمان فرایندهای اجرایی نمود خود را در دادوستد نمایان کرده است. الکترونیکیشدن فرایندها و حتی یک گام بعد از آن یعنی دیجیتالیشدن و تجدد شتابان نحوهی تعاملات همان چیزی است که امروزه به نام تجارت الکترونیک مشهور شده است.
کاهش زمان تبادل و مضاف بر آن سهولت بیش از پیش نقلوانتقالات اثری است که بر سهگانهی تولید، توزیع و مصرف در اقتصاد خلاصه شده است.
توزیع کالاها و خدمات نهایی تحت سازوکارهای نوین همان چیزی است که امروزه میتواند درونیسازی اقتصاد را محقق کند. ارزشافزودهی حاصل از منابعی که پیش از این وجود نداشتهاند خود انقلابی است که میتواند تراکم منابع را کاهش داده و سازوکار خلق ارزش را دگرگون کند.
ایران با بهرهمندی از زیرساختهای حداقلی کنونی میتواند اقتصاد خود را غنی از منابعمحوری کند. رونق تجارت الکترونیک با رفتار حمایتی مناسب و ضدانحصاری، فرصت خلق کسبوکارهای نوظهور با حداقل سرمایه و متفاوت از شکل سنتی آن را نتیجه میدهد. توجه به تقویت زیرساختها، سهولت در فضای کسبوکار، حمایت مناسب و ارائهی مشاورههای موردی همان عواملی هستند که منجر به کاهش هزینه مبادله، افزایش اطمینان و صعود سرمایه اجتماعی میشوند. واگرایی از منبعمحوری و کاهش اندازه دولت در اقتصاد نیازمند حضور بازیگران جدیدی است که بتوانند نقش خود را در راستای سیاستهای کلان نظام در حوزه اقتصاد به خوبی ایفا کنند.
نظر دهید